Motionsvideoer

Sense-træning 1 - for begyndere

 

Sense-træning 2 - for de let trænede

 

Sense-træning 3 - intervaltræning

 

Sense-træning 4 - HIIT

 

 

 

Det kan du bruge videoerne til

 

Sense-træning 1 - for begyndere

Mulighed for progression i alle øvelser. Tilpas efterhånden som du bliver mere øvet.
Gør det i dit eget tempo, så du kan være med alle 10 min.
Med tiden kan programmet godt køres dagligt eller flere gange i træk.
Gerne mindst 3 gange om ugen.
Bliv ikke bange, hvis der er lidt ømhed dagene efter træningen – specielt i starten.
Kan sagtens erstattes med en rask gåtur på min 10 min, for eksempel ned til brugsen for at handle mælk.
For utrænede er alt godt – kom i gang med at røre dig!
Udført af Suzy Wengel

 

Sense-træning 2 - for de let trænede

Fint at bruge tre-fire gange om ugen - en eller to-tre gange i træk.

Kan kombineres med Sense-træning 3 eller Sense-træning 4.
Udført af Trine Wengel

 

Sense-træning 3 - intervaltræning

Intervaltræning 


For veltrænede kan intervaltræning være det der skal til for, at de kan rykke sig yderligere.
Pausen mellem intervaller skal helst være lige så lang som selve intervallet – helst kortere.
Intervaltræning 2-3 gange ugentligt – ikke mere (hvis du ikke er eliteudøver).
Udført af Trine Wengel

 

Sense-træning 4 - HIIT (Høj Intensiv Interval Træning)

HIIT-superintervaller


Kan gøre, at mange kommer over en af de væsentligste barrierer for træning – nemlig mangel på tid.
Korte træningssessioner - 2-20 min - meget intensive.


Højintensitet veksler med hvile/moderart intensitet
  • Høj intens interval: 20-60 sek.
  • Hvile/moderart intensitet: mindst lige så lang (nogle gange længere) end interval.

Godt for både kondition og musklers evne til at forbrænde ilt.


Minus: hårdt psykisk at træne med så høj intensitet.
Minus: øger skaderisiko - vigtigt at have trænet noget tid inden - gradvis optrapning af belastning/intensitet.


Sundhedsmæssige fordele: 
  • Udholdenhed.
  • Hjertets pumpeevne – VO2-max.
  • Flere blodkar – bedre til at udvide sig i de muskler, der trænes lavere blodtryk.
  • Kroppen bliver bedre til at afbalancere svingninger i blodsukkeret.
Hvorfor/hvordan kan det virke?
  • Miljø i kroppens celler ændres ved træning -bliver ekstrem ved HIIT - ekstra mange nye mitokondrier og blodkar.
HIIT og vægttab
  • Som med al anden træning, vigtig at du ikke spiser mere, når du træner energibalancen er den vigtige, den der er afgørende for, om du taber dig.
  • Undersøgelse: hårdere intervaltræning gav mindre sult end træning i roligere tempo.

Udført af Trine Wengel

 

 

Tilmeld dig nyhedsmail


Udtalelser

  • Louise, 35 år

    Sense er så dejligt ligetil med helt almindelig mad og mange nemme løsninger. Jeg kan spise alle de retter, jeg hidtil har gjort, så længe jeg bare justerer på dem og tænkte dem ind i Senses tallerkenmodel.
    Læs hele historien

  • Mette, 42 år, og John, 46 år

    Vi stod sammen og tog en fælles beslutning om at ændre vores liv. Det er det bedste, vi nogensinde har gjort.
    Læs hele historien

  • Mette, 39 år

    Mette, 39 år

    På tidligere kure har jeg skullet veje min mad, og det kører jeg altså nemt træt i. Så er det med håndfuldene meget nemmere, og det er befriende, at jeg bare skal bruge min sunde fornuft!
    Læs hele historien

  • Karina, 42 år

    Efter den første uge havde jeg tabt 2,8 kilo, og så var jeg for alvor topmotiveret. Det er ikke længere et nederlag at købe tøj, for jeg føler mig så godt tilpas, uanset hvad jeg kravler i.
    Læs hele historien

  • Lise, 41 år

    Jeg har fået mere energi og overskud, og jeg bliver ikke så hurtigt sur og træt. Min tålmodighed er også blevet større, og det nyder især mine børn godt af.
    Læs hele historien

  • Lisbeth, 49 år

    Lisbeth, 49 år

    Denne her måde at spise på er helt almindelig, og samtidig er maden forbavsende nem at lave og inspirerende.
    Læs hele historien

  • Birgitte, 36 år

    Sense har på alle måder betydet, at jeg har fået det meget bedre med mig selv. Jeg er glad og fuld af energi, når jeg kommer hjem fra arbejde. Sådan var det ikke tidligere.
    Læs hele historien

  • Audrey, 49 år

    Sense er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv.
    Læs hele historien

  • Lykke, 39 år

    Mit udgangspunkt var, at jeg gerne ville tabe mig 10-20 kilo. I dag står jeg her mere end 50 kilo lettere og må knibe mig selv i armen over, at det virkelig er sandt.
    Læs hele historien

  • Christa, 31 år og Camilla, 32 år

    Vi har støttet hinanden undervejs, og vi har kunnet dele det hele, både glæder og frustrationer. Det har været helt uvurderligt, at vi har kunnet tage rejsen sammen.
    Læs hele historien

  • Galleri

    Instagram