Få svar på de mest stillede spørgsmål

Skyr
Skyr lander i mælkeprodukter, fordi jeg vil sikre mig, at folk ikke spiser skyr dagen lang. I forhold til energisammensætning kan skyr godt gå i HF3 - så længe man ellers varierer kosten. Kodeordet er variation......Men som udgangspunkt tælles skyr under mælkeprodukter for at få en god kostsammensætning over hele dagen, så man også får kød, fjerkræ, bælgfrugter, fisk, skaldyr og mager ost.


Sød kartoffel

Sød kartoffel er botanisk set en rodfrugt, og den indeholder lidt flere fibre og lidt færre tilgængelige kulhydrater end kartofler. Den tæller i HF1-2. Sense-tallerkenmodellen sikrer, at blandingen af kostfibre, protein og fedt er med til at dæmpe blodsukkerstigningen fra eksempelvis sød kartoffel eller andre rodfrugter (alle rodfrugter tæller i HF1-2).

 

Bønne-, ærte- og grøntsagspasta og lignende

Hvis man kigger på indhold, kan det godt forsvares at tælle det i HF3. Men her har vi kigget lidt mere på, hvordan det bruges - og derfor er vores anbefaling HF4. På den måde vil måltidet blive mere proteinrigt - og det er smart for mætheden og blodsukkeret. Men begge dele vil fungere. Det er et ret forarbejdet produkt - man kan som et sundere alternativ bruge bælgede edamamebønner, ærter, eller grøntsagsstrimler i stedet for.


Grønt til morgenmad - skal man det?

Ikke nødvendigvis. Man kan fint starte dagen med eksempelvis to decilliter A38, en deciliter mysli og to spiseskefulde hakkede mandler. Eneste regel i Sense er, at man i to ud af de tre spisekasser/hovedmåltider spiser kombinationen af grønt, protein og fedt (og eventuelt HF4) i en mængde, som kan holde krop og sind mæt i 5-6 timer.


Alternative mælkeprodukter

I Sense kan man prøve at tælle ”alternative mælkeprodukter” som mælkeprodukt (selvom det ikke har noget med mælk at gøre).


Kokosmælk kan dog "tælles" på to måder:

1) Fed kokosmælk tæller som del af fedtkategorien - dog store spiseskefulde. Lightudgaven tæller som del af de tre deciliter mælkeprodukt, man har til rådighed dagligt.

2) Hvis man alligevel vælger at tælle fed kokosmælk i mælkeprodukt, skal man nøjes med maksimum en deciliter frem for de tre deciliter.

 

Alternative mælkeprodukter omfatter kokosmælk, mandeldrik, risdrik, havredrik og sojadrik. Fed kokosmælk er det eneste produkt, som tæller i fedtkategorien.


Mel-erstatninger

I Sense har jeg delt fødevarerne op i kategorier efter hvilket næringsstof, de indeholder mest af. Dette gælder også for mel-erstatninger. Mandelmel og sesammel er fedt, da det er malede mandler/sesamfrø. Fedtreduceret mandelmel og kikærtemel lander derimod i HF3, da det indeholder mest protein. Fiberprodukter som kartoffelfiber og loppefrøskaller er "fri", da de stort set kun indeholder fiber, som ikke optages i kroppen. I Sense er der ikke millimeterdemokrati – så i stedet for at være detaljeorienteret i forhold til disse produkter, kan man kigge mere på, hvordan de anvendes. Blander man melerstatning med mel til brød eller boller, tæller man det færdige produkt i HF4. Blander man det i stedet med æg, og bager pandekager eller vafler, tæller man dem i HF3. Øvelsen ligger i at gennemskue det, man spiser – og undgå at overspise såvel mængdemæssigt som kaloriemæssigt.


Drikkevarer uden kalorier
Man kan fint nyde sodavand, saftevand og andre drikke med meget få kalorier eller helt uden kalorier som del af en ellers varieret kost. I Sense anbefaler vi, at man slukker tørst i vand.


HF3 og protein
HF3 er den største kilde til protein i Sense. Som tommelfingerregel indeholder kød 20 % protein, og bælgfrugter (de vegetabilske kilder) indeholder 10 %. Dvs. 200 gram edamamebønner indeholder cirka lige så meget protein, som 100 gram kyllingekød, nemlig omkring 20 gram. Du vil generelt være godt dækket ind ved at spise en fuld HF3 til to eller tre måltider, også selv om du træner.


Protein fra andre kilder, end HF3

Hvis du udnytter dine valgfri elementer i kosten, vil du få 30 – 60 gram protein ekstra fra disse kilder, alt efter hvilke du vælger. HF1-2: kål indeholder dobbelt så meget protein, som tomater. HF4: Brød og stivelse indeholder protein, hvilket frugt generelt ikke gør. Fedt: Olier indeholder ingen protein, mandler og de fleste vegetabilske kilder gør. Mælk: Skyr indeholder mest protein – cirka tre gange så meget, som i andre mælkeprodukter.

 

Proteinpulver som kosttilskud

Som udgangspunkt har du sikkert slet ikke behov for proteinpulver, når du lever efter Sense tallerkenmodellen. Alt efter vægt, højde og alder, bør du have et sted mellem 0,8 – 1,2 gram protein per kilo kropsvægt for at få protein nok. Hvis du styrketræner, er det fint at ligge på 1,2 - 2,0 gram per kilo kropsvægt. Med andre ord. En mand, som vejer 90 kilo skal have mellem 72 – 108 gram protein hvis han er normalaktiv, men kan spise 108 – 180 gram protein i alt, hvis han styrketræner flere gange om ugen.

I ”ren kylling” svarer det til 72 – 108 gram protein til 360 – 540 gram kylling og 108 – 180 gram protein varer til 540 – 900 gram kylling – men du får også protein gennem andre fødevarer end HF3.

 

Proteinpulver som erstatning for HF3
Der er ikke noget forbudt i Sense, selv om vi helst råder til at spise rigtig mad. Hvis du vælger at drikke proteindrik, skal det tælles med i HF3, da det bidrager med protein og kalorier. 100 gram proteinpulver (Nutramino strawberry dream proteinpulver) giver 71 gram protein. En portion giver på 28 g giver 20 gram protein – hvilket svarer til cirka 1/3 til 1/2 HF3.

Tilmeld dig nyhedsmail


Udtalelser

  • Louise, 35 år

    Sense er så dejligt ligetil med helt almindelig mad og mange nemme løsninger. Jeg kan spise alle de retter, jeg hidtil har gjort, så længe jeg bare justerer på dem og tænkte dem ind i Senses tallerkenmodel.
    Læs hele historien

  • Mette, 42 år, og John, 46 år

    Vi stod sammen og tog en fælles beslutning om at ændre vores liv. Det er det bedste, vi nogensinde har gjort.
    Læs hele historien

  • Mette, 39 år

    Mette, 39 år

    På tidligere kure har jeg skullet veje min mad, og det kører jeg altså nemt træt i. Så er det med håndfuldene meget nemmere, og det er befriende, at jeg bare skal bruge min sunde fornuft!
    Læs hele historien

  • Karina, 42 år

    Efter den første uge havde jeg tabt 2,8 kilo, og så var jeg for alvor topmotiveret. Det er ikke længere et nederlag at købe tøj, for jeg føler mig så godt tilpas, uanset hvad jeg kravler i.
    Læs hele historien

  • Lise, 41 år

    Jeg har fået mere energi og overskud, og jeg bliver ikke så hurtigt sur og træt. Min tålmodighed er også blevet større, og det nyder især mine børn godt af.
    Læs hele historien

  • Lisbeth, 49 år

    Lisbeth, 49 år

    Denne her måde at spise på er helt almindelig, og samtidig er maden forbavsende nem at lave og inspirerende.
    Læs hele historien

  • Birgitte, 36 år

    Sense har på alle måder betydet, at jeg har fået det meget bedre med mig selv. Jeg er glad og fuld af energi, når jeg kommer hjem fra arbejde. Sådan var det ikke tidligere.
    Læs hele historien

  • Audrey, 49 år

    Sense er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv.
    Læs hele historien

  • Lykke, 39 år

    Mit udgangspunkt var, at jeg gerne ville tabe mig 10-20 kilo. I dag står jeg her mere end 50 kilo lettere og må knibe mig selv i armen over, at det virkelig er sandt.
    Læs hele historien

  • Christa, 31 år og Camilla, 32 år

    Vi har støttet hinanden undervejs, og vi har kunnet dele det hele, både glæder og frustrationer. Det har været helt uvurderligt, at vi har kunnet tage rejsen sammen.
    Læs hele historien

  • Galleri

    Instagram