shop 0

DET BEHØVER IKKE VÆRE ENTEN-ELLER


10 BUD TIL VARIGT VÆGTTAB - ER DU MED PÅ EN CHALLENGE?


Starter du altid kuren i morgen eller på mandag? Så stop! Quickfixet findes ikke. Gør noget andet, end du plejer? Endnu en kur er ikke vejen til varigt vægttab. Tværtimod. Varige livsstilsændringer kræver tålmodighed, opgør med forbud og restriktioner og ikke mindst egenomsorg.

Tag udfordringen op og følg vores 10 bud til varigt vægttab. Du vil sikkert føle dig udfordret på flere af dem. Det gør vi i hvert fald stadig. Men vi øver os – gør vores bedste. Og det kan du også!

sense-værktøjer-img

Psykolog Lotte Quist Michaelsen & VaneCoach Jørgen Michaelsen, ScandiSense


1. Drop den strikse kur. Slankekure virker alligevel ikke.

2. Spis almindelig mad, og drop tanken om, at noget er forbudt.

3. Hold op med at slå dig selv oven i hovedet, når du har spist søde eller fede sager. Det er jo en naturlig del af en varieret kost.

4. Fortæl dig selv, at du er god nok præcis, som du er.

5. Tal pænt til din krop. Tænk på alle de år, den har båret rundt på dig. Måske endda i både tykt og tyndt ;-)

6. Rør dig, fordi det er godt for både krop og sind. Ikke for at forbrænde flest mulige kalorier. En gåtur tæller derfor lige så meget som en tur i fitnesscenteret.

7. Plej dine relationer. Skab plads til hygge, grin og nærvær.

8. Giv plads til alle følelser – også de negative. De er jo en naturlig del af det at være menneske. Og de varer altså ikke evigt. De går over igen ;-)

9. Prioriter dig selv. Sæt ikke altid andre før dig. Du har også fortjent at stå først.

10. Vær dig!


1. BUD


DROP DEN STRIKSE KUR - SLANKEKURE VIRKER ALLIGEVEL IKKE!

Drop slankekuren. Jagten på quickfixet er spild af tid. Og i virkeligheden også enormt kedelig! Hvorfor begrænse sig selv, når du kan tabe dig helt uden forbud og restriktioner?

OBS! Videoen er fra starten af 2017, men stadig lige aktuel. Ugebladenes forsider har ikke ændret sig. Der er salg i slankekure - særligt i årets første måneder. Også selvom kurene ikke virker. Det kan vi jo så tænke lidt over...

2. BUD


SPIS ALMINDELIG MAD OG DROP TANKEN OM, AT NOGET ER FORBUDT

Kender du det, at du lige skal udrydde det, du har i skabe og skuffer, for i morgen – eller på mandag – går du på kur? Men hva’ nu, hvis der var en anden vej? Hvor intet var forbudt? Det er der, og den er både sjovere og mere holdbar i længden. Ingen af os kan nemlig leve et liv i forsagelse – og det ville da også være enormt kedeligt!

3. BUD


HOLD OP MED AT SLÅ DIG SELV OVEN I HOVEDET!

Hold op med at slå dig selv oven i hovedet, når du har spist søde og fede sager. Det er jo en naturlig del af en ellers varieret kost. Der findes ikke absolut sunde og usunde, slankende eller fedende fødevarer. Det handler om mængder. Og overvej så lige, om alle selvbebrejdelserne indtil nu nu har hjulpet dig til et varigt vægttab? Nej, vel? Derfor er det også på tide at gå en anden vej.

4. BUD


FORTÆL DIG SELV, AT DU ER GOD NOK

Du er dig, og du er god nok, præcis, som du er, lige nu. Husk det, også når din indre kritiker er på spil.

5. BUD


TAL PÆNT TIL DIN KROP

Tal pænt til din krop. Tænk på alle de år, den har båret rundt på dig. Måske endda i både tykt og tyndt ;-)

Og ja, det kan være svært. Særligt, hvis du i årevis har været vant til en indre negativ dialog. Men træf en aktiv beslutning. I dag. Det skal være slut med at tale grimt til og om din krop. Den har været med dig hele livet – og er med dig resten af dit liv. Kroppen har fortjent det bedste. Den har fortjent at blive talt pænt til. Den har fortjent at blive rørt. Gå, dans, leg, løb. Du bestemmer! Men gør det, du kan lide. Den har fortjent den bedste næring – grønt, protein, kulhydrater og fedt. Et glas kølig hvidvin på terrassen, en lækker dessert, et rundstykke med smør søndag morgen. Lyt til din krop. Lad ikke diverse kure diktere, hvad du skal spise, eller såkaldte træningseksperter fortælle dig, hvordan du træner mest effektivt, hvis du vil fedtforbrænde. Behandl i stedet din krop med respekt. Lyt til den – din kloge krop – og den vil blive din vigtigste guide til dine behov.

Og husk, du kan ikke hade dig selv ned i vægt.

6. BUD


RØR DIG, FORDI DET ER GODT FOR BÅDE KROP OG SIND

Rør dig, fordi det er godt for både krop og sind. Ikke for at forbrænde flest mulige kalorier. En gåtur tæller derfor lige så meget som en tur i fitnesscenteret.

7. BUD


PLEJ DINE RELATIONER

Plej dine relationer. Skab plads til hygge, grin og nærvær.

8. BUD


GIV PLADS TIL ALLE FØLELSER

Giv plads til alle følelser – også de negative. De er jo en naturlig del af det at være menneske. Og de varer altså ikke evigt. De går over igen ;-)

9. BUD


PRIORITÉR DIG SELV

Prioritér dig selv. Sæt ikke altid andre før dig. Du har også fortjent at stå først.

Det burde måske være en selvfølge. Men er det langt fra altid. Mange, som kæmper med vægten, har fokus rettet mod andre og glemmer helt sig selv. De lever efter overbevisningen: “Hvis alle andre omkring mig har det godt, så har jeg det også godt”. Måske kender du den også selv. Overbevisningen er i hvert fald klassisk. En kvindelig klient formulerer det således: ”Jeg er rigtig god til at prioritere mine børn til fx fodbold, håndbold, diverse stævner, naboer, være initiativtager, mm. Ofte er jeg nederst i hierarkiet. Vil så gerne tabe mig, men ender altid med at bruge tid og energi på andre, hvilket resulterer i at jeg bliver ked af det og bruger maden som trøst”

Så derfor - gå ud og prioritér dig selv! Og overvej så lige en ekstra gang, om du kunne vende sætningen om…

HVIS JEG HAR DET GODT, HAR ALLE OMKRING MIG DET OGSÅ GODT

10. BUD


Vær dig!

Vær dig!