shop 0

BLIV KLOGERE PÅ DIT SPISEMØNSTER 


HVORNÅR SPISER DU PÅ ANDET END FYSISK SULT?

 

 

Udfyld en spisedagbog
Måske har du tidligere udfyldt kostdagbog. Skrevet ned, hvad du har spist og drukket, og måske også vejet din mad og udregnet dit daglige kalorieforbrug. En spisedagbog er anderledes. Du skal nemlig flytte fokus og være nysgerrig på andet end maden. Særligt vigtigt er det at notere tanker og følelser ifm. spisningen, og hvor du spiser - siddende i sofaen, foran fjernsynet, stående ved køkkenbordet, mens du smører børnenes madpakker eller i smug på vej hjem i bilen. På den måde bliver spisedagbogen dit redskab til at undersøge dit spisemønster. Hvornår og hvorfor er det svært? Vær ikke dømmende, men blot nysgerrig.

Tag udgangspunkt i en helt almindelig kostdagbog. Du kan lave din egen eller fx vælge at bruge kostdagbogen fra Sense, som kan downloades her. 

Sådan gør du
Laver du din egen udgave, så lav først plads til at registrere mad og drikke og tilføj herefter de øvrige kolonner (se eksempel herunder). Bruger du kostdagbogen fra Sense, er der allerede plads til at registrere, hvad du spiser og drikker, og resten af kolonnerne kan du tilføje på bagsiden.


DOWNLOAD EN TOM SPISEDAGBOG HER

 

  • KOLONNE 1: Her noterer du, HVAD du har spist og drukket
  • KOLONNE 2: Her noterer du TIDSPUNKTET for dine måltider
  • KOLONNE 3: Her noterer du din SULT før og efter et måltid. Brug en skala fra 0-10, hvor 10 er ekstremt sulten, og 0 er behageligt mæt (altså mæt, men ikke overmæt). Overmæt registreres som -1.
  • Du kan evt. bruge sultbarometeret fra grundbogen "Sense - slank med fornuft", s. 25
  • KOLONNE 4: Her noterer du, HVOR du spiser. Er det stående ved køkkenbordet, mens du tømmer indkøbsposerne? Er det på vej hjem i bilen? Foran TV'et?
  • KOLONNE 5: Her noterer du, HVEM du er sammen med. Er det altid sammen med kollegerne, du spiser kage, når du rent faktisk ikke er sulten. Er det, når du er alene?
  • KOLONNE 6: Her noterer du TANKER OG FØLELSER, der dukker op før, under og efter spisningen
  • KOLONNE 7: (X) Sæt kryds, hvis du vurderer dit indtag af mad som en overspisning. Det skal være din egen subjektive vurdering - ikke hvad andre mon ville tænke
  • KOLONNE 8: (T/A/V/O) Kompenserende adfærd i form af fx træning (T), afføringsmidler (A), vanddrivende (V), opkast (O). Med kompenserende adfærd, menes adfærd, som har til hensigt at kompensere for noget, du har spist. Hvis en løbetur fx bliver en straf for noget, du har spist
  • OBS: (...) Sæt derudover parenteser omkring måltider, du betragter som regulære måltider

 

DOWNLOAD EN TOM SPISEDAGBOG HER